Monopol

Film, animatie en gaming voor wetenschap en onderwijs.

 

Dit is Monopol

De afgelopen jaren hebben we onze kennis op het gebied van storytelling, visuele effecten en animatie steeds vaker ingezet voor wetenschappelijk onderzoek, educatieve- en museale projecten. Deze werkzaamheden scharen we voortaan onder het Monopol-label.

Monopol produceert programma's die complexe informatie op een interessante manier toegankelijk maken voor een breed publiek, en zet verbeelding en visualisatie in voor onderzoek en experimenten.

Voor wie?

We werken samen met scholen, musea en instellingen die educatieve programma’s maken. Met onderzoekers die animatie en interactie gebruiken, en filmmakers die met gaming en interactie aan de slag willen. 

Bovenal is Monopol nieuwsgierig. Heb je een interessant project en ben je benieuwd hoe interactie, animatie of film een rol kunnen spelen, neem contact op: monopol@shosho.nl.

 
 

In het Midden van de Strijd

Voor het Nationaal Militair Museum te Soesterberg hebben we een 360-graden koepelprojectie gemaakt. In 15 minuten worden de toeschouwers achteréénvolgens midden in de strijd geplaatst en dan in een virtuele wereld, waarin we uitleg geven over wat de operatie uniek maakt.  Midden In de Strijd is één van de verschillende AV projecten die we hebben gemaakt voor het museum.

 
 

Eb en Vloed in de Biesbosch

Voor het Biesbosch Museum hebben we een 180-graden wandprojectie gemaakt die het getijde-verschil in de historische Biesbosch illustreert. Eén dag is teruggebracht tot een realistisch gerenderde 3D animatie van 8 minuten, waarin het water een hoogteverschil van 2 meter overbrugt. 

 
Klaslokaal Klas van 45

Klaslokaal Klas van 45

Eén verhaal vindt plaats in een vliegtuig

Eén verhaal vindt plaats in een vliegtuig

Projectie in een barak tussen stapelbedden

Projectie in een barak tussen stapelbedden

 

Klas van 45

Voor het educatieve programma van het Nationaal Militair Museum hebben we—naar een ontwerp van KossmandeJong—een filmische beleving gemaakt over de Tweede Wereldoorlog. Schoolklassen treden binnen in een klaslokaal uit de jaren veertig, en bezoeken daarna vijf thema-ruimtes met verhalen van kinderen uit de oorlog.

 

Mamma Mia diagnostische game

In samenwerking met de faculteit psychologie van de UvA hebben we met steun van het NWO een kleine serious game ontwikkeld om snel de executieve functies van jonge kinderen te testen. Spelers runnen een restaurant waarbij bestellingen als werkgeheugentest functioneren. 

Commandant Ten Velde

Touchscreen spel waarin vijf verschillende type operaties, en de bijbehorende strategieën, worden uitgelegd aan de hand van vijf historische oorlogen waaraan Nederland heeft deelgenomen.

Body Art - tattoo en identiteit

Een programma voor het Tropenmuseum waarin bezoekers kunnen aangeven welke tatoeages zij zouden plaatsen. Het nodigt uit na te denken over lichaamsversiering als expressie van identiteit, en hoe de  betekenis van tattoos kan verschillen per cultuur.